Jirka Vierimaa

YTM sosiologi ja käyttäytymisanalyysin asiantuntija

Jirka Vierimaa, YTM, on koirankouluttaja (www.jirkavierimaa.fi), ihmisen ja muiden eläinten väliseen vuorovaikutukseen erikoistunut sosiologi sekä käyttäytymisanalyysin asiantuntija. Jirka on työskennellyt monipuolisesti yrittäjänä erilaisten eläinlajien kouluttamisen parissa yli 10 vuoden ajan ja harjoitellut yli 7000 koiran kanssa.

Alkusysäyksen palkitsemiseen ja tieteelliseen tutkimukseen perustuvaan eläinkoulutukseen antoivat omat koirat. Koulutusasiakkaat ja eläinavusteisen terapian tutkiminen ovat kasvattaneet tätä intoa entisestään. Kaikki koirien kanssa toimivat ihmiset tarvitsevat selkeän polun, miten koirien hyvästä kouluttamisesta puhuminen johtaisi hyvään harjoitukseen niiden kanssa. Jirka pitää väitöskirjaa valmistellessaan tutkimuksen käytännönläheisyyttä ja eläinten vapaaehtoista osallistumista siihen erityisen tärkeinä ja tuoreina lähtökohtina.

Jirka on toiminut vuodesta 2018 yhtenä perustajana ja pääkouluttajana Suomen ensimmäisessä yliopistollisessa eläinkouluttajien koulutusohjelmassa. Koulutusohjelma on käyttäytymisanalyysiperusteinen eli erityisesti oppimisen yksityiskohtiin ja koulutusmenetelmien tehokkuuden osoittamiseen keskittyvä.

Työssään koirankouluttajana Jirka auttaa koiranomistajia opettamaan koirilleen yhteiselossa tarvittavia taitoja. Koirien kouluttaminen voidaan nähdä käytännöllisenä vuorovaikutuksena, jossa eri osapuolten tarpeet ja intressit huomioidaan. Tämä on helposti toteutettavissa, koska ihminen pystyy keksimään isoja tavoitteita ja toteuttamaan suunnitelmansa selkeissä osissa.