Jasmin Koljonen

Jasmin Koljonen – eläintenkouluttajaopiskelija, dobo-koulutusohjaaja.

Koko ikäni kaikenlaiset eläimet ovat olleet osa elämääni, ja monen mutkan kautta eläinten kanssa työskentelyn pariin päästyäni, tämä tuntuu ainoalta oikealta työltä. Opiskelen tällä hetkellä eläintenkouluttajaksi, työskentelen kokopäiväisesti koirankouluttajana sekä osallistun säännöllisesti erilaisille kursseille ja seminaareihin ja päivitän jatkuvasti osaamista eläintenkouluttamisesta.

Omiin kiinnostuksenkohteisiini ja vahvuuksiini kouluttajana lukeutuu erilaiset arkielämän haasteet, kuten ohitustilanteet sekä yksinoloon liittyvät ongelmat. Arkihaasteiden kouluttamisessa kiehtoo erityisesti koiran ja omistajan hyvinvoinnin parantaminen sekä yhteistyön kehittäminen. Haluan tutustua jokaiseen koirakkoon yksilönä, ja nähdä heidän arkensa kokonaisuutena ja suunnitella harjoitukset tavoitteiden ja resurssien mukaan. Kiinnostus näihin aiheisiin on syntynyt alunperin omasta tarpeesta, ja koenkin, että kyky samaistua haastaviin arkitilanteisiin auttaa asiakkaiden kohtaamisessa.

Harrastan ja kilpailen tavoitteellisesti omien koirieni kanssa agilityssä, rally-tokossa ja noseworkissa. Arkihaasteiden ohella toinen iso ja mielekäs osa työtäni onkin rally-tokon kouluttaminen. Erilaisten lajien ja erityisesti rally-tokon kouluttaminen tuo vastapainoa esimerkiksi arkitaitojen kouluttamiselle, sillä lajipuolella pääsee käyttämään vielä enemmän luovuutta monipuolisten treenien suunnittelussa. Eniten harrastusten parissa painotan koirakon motivaatiota ja iloista yhteistyötä, jonka päälle rakennetaan tekniikan avulla varmuutta.

Tulevaisuudessa haaveena on kehittyä ja oppia yhä enemmän jokaiselta koirakolta, sekä tarjota koulutuspalveluita ympäri Suomen etäyhteyksien avulla. Haluan myös pysyä jatkuvasti kehittyvän tutkimustiedon tasalla, ja tarjota koirakoille koiralähtöisiä ja uusimpiin koulutusmenetelmiin pohjautuvia oppeja.