Anita Pesola

eläintenkouluttaja (EAT)

Anita on hajutyöskentelyyn erikoistunut eläintenkouluttaja, joka kouluttaa ja valmentaa nosework koirakoita päätyönään Houndy Scent Work Academyssa. Anita aloitti noseworkin kouluttamisen vuonna 2016 ja tällä hetkellä hänen valmennuksessaan treenaa viikottain noin 50 nosework koirakkoa ykkösluokkalaista kolmosiin.

Anita on myös suorittanut UKCSD City&Guilds sertifioidut Scent Detection Handler ja Instructor tutkinnot Englannissa ja eläintenkouluttajan erikoisammattitutkinnon erikoistumisalueena työ- ja kilpakoirien kouluttaminen ja valmentaminen.
Kouluttamisen lisäksi hän on kisannut aktiivisesti nosework kokeissa vuodesta 2017 asti.

Anitan erikoisosaamista on koiran tunnetilan työstäminen ja monipuolinen kokemus erityyppisten rotujen / yksilöiden kouluttamisesta sekä pienikokoisten koirien ohjaamisesta. Nosessa häntä kiehtoo vahvan etsintämotivaation rakentaminen sekä koirakon tiimityön ja kommunikaation kehittäminen.
Anitalla on tavoitteena kouluttaa hyvin motivoitunut, itsenäinen ja keskittyneesti työskentelevä koira pilkkomalla harjoitukset mahdollisimman pieniin palasiin. Näin koulutuksesta voidaan rakentaa tehokasta ja etenevää tukien samalla koiran itseluottamusta onnistumisten kautta. Kouluttajana tavoitteena on sytyttää asiakkaan halu oppia ja yrittää sekä nähdä omat ja koiran yksilölliset piirteet sekä potentiaali ja kehittää niitä päämääränä toisiinsa luottava ja yhteistyöstä nauttiva koirakko.

Laumasta löytyy tällä hetkellä 13 vuotias amerikankääpiökettuterrieri mummo Tonka sekä nuori australiankelpie Isla, jota toivottavasti odottaa hajutyökoiran ura luontokartoituskoirana.

Anitan löytää muun muassa Instagramissa @houndykoirapalvelut sekä jutustelemasta Elli Kinnusen kanssa noseworkista Löytö! -podcastissa.